יום שבת, 5 במרץ 2016

You're Standing On My Neck

כמישהי שחוותה את גיל ההתבגרות בזמן ש-MTV היתה כמעט המקום היחיד להשיג בו תכנים מוזיקליים ותרבותיים שמדיפים ניחוח חו"לי, ביליתי שעות מסך לא מבוטלות מול תוכניות שונות של התחנה. אהבתי במיוחד את תוכניות האנימציה האלטרנטיביות שחוו אז עדנה מסויימת במיינסטרים. מעולם לא התחברתי לביוויס ובאטהד, שמרתי אמונים במשך כל העונות לדריה ומאוחר יותר, לעונה הבודדת והנפלאה של Downtown. 

אבל בואו נחזור רגע לדריה. בדרך כלשהי היא היתה ועדיין הדמות שאני הכי יכולה להתחבר אליה בכל סדרה, אנימציה או אמיתית. הלשון החדה שלה, המיזנתרופיה, חוסר השייכות הטבוע בה, אלו דברים שמאוד הזדהיתי איתם, ובמיוחד בתקופה לא זוהרת בעליל של גיל ההתבגרות. ממש רציתי לראות את עצמי במקומה, יושבת שעות בחדר המרופד שלי וצופה ב-Sick Sad World עם תאומת הנפש הסרקסטית שלי, ג'יין. 

רגעים מכוננים (תמונה מפה)

וכמובן שהיתה את המוזיקה שליוותה את הסדרה, שהיתה הרבה פעמים מה שהחליף את המילים ותיאר את הסיטואציה הדרושה במדוייק. להקות חדשות וישנות במגוון סגנונות, כולן בועטות דרך הדיסטורשן או דרך הרגש. אז החלטתי שאני בונה פלייליסט לדריה שבי, למי שהייתי ורציתי להיות אז. ואני אפילו רוצה לקוות שאולי דריה עצמה היתה מעקמת את הפה בחצי חיוך אם היא היתה שומעת אותה.

1. Garbage - Queer

שירלי מנסון. המלכה שירלי. השיר הלא פחות ממהמם הזה מהאלבום הראשון של גארבג' מגדיר בצורה כל כך ברורה את השונות והוא חוגג אותה, בדרכו הגראנג'ית עם השירה הייחודית והחד פעמית של המלכה שירלי. היא מוזרה במידה וסקסית במידה ויחד עם השיר פשוט מושלמת. 



2. Mazzy Star - Fade Into You

אח, איזה שיר. הוא אולי לא רועש כלפי חוץ אבל הוא מרסק כל התנגדות שעומדת בדרכו. כל מה שנפש מיוסרת צריכה בלילה חסר שינה. 



3. Radiohead - My Iron Lung

הייתי יכולה לשים פה את Creep אבל זה היה פשוט יותר מדי שקוף. ואני חושבת שדווקא סאבטקסט יתאים יותר להלך הרוח הדריה-אי. והדיאלוג הקטן בסוף פשוט פרייסלס.



4. Fiona Apple - Sleep To Dream

הקול המעושן והבוגר שנים מעבר לגילה הצעיר, מצד אחד עדינה ושברירית כעלה, ומהצד השני יכולה לשבור לך את הפרצוף. אי אפשר שלא לאהוב את פיונה אפל. אחת מהבחורות האלטרנטיביות האהובות עלי ever. 



5. Sonic Youth - Bull In The Heather

קים גורדון היתה מהחלוצות שסללו את הדרך לנשים חזקות ובועטות ברוקנ'רול. משוחררות מכל עכבה או דעה קדומה,המוזיקה של סוניק יות' ממשיכה להיות רלוונטית ו-badass.



6. Joy Division - Love Will Tear Us Apart

האבא הרוחני של כל הדכדוך וחוסר ההתאמה, איאן קרטיס, בהמנון אייטיז שיכול להתאים כמו כפפה לרגעים מכוננים בחייו של כל מתבגר, לא משנה באיזו תקופה. 



7. The Smiths - Panic

אחד מהשירים שאני הכי אוהבת של הסמית'ס. אתם לא יודעים כמה פעמים בחיים שלי, ברגעים שהמוזיקה ברקע/במסיבה היתה הזויה ברמות שלא ניתן לתאר זמזמתי לעצמי את הפזמון Hang the DJ



8. PJ Harvey - Rid Of Me

פולי ג'ין הארווי תמיד היתה נקודת הייחוס שלי לזמרות שמשאירות את הלב והנפש חשופים בכל שיר. הזעם, האגרסיה והאובססיה ששזורים ביצירה שלה מצמררים אותי כל פעם מחדש והם נותנים למוזיקה שלה את העוצמה הייחודית שלה. זו המוזיקה שהייתי רוצה להיות חשופה אליה כשהתבגרתי, יש לי הרגשה שהאפקט שלה היה יכול להיות אפילו יותר עמוק. יש עוד הרבה מוזיקאיות דומות לה, אין עוד אחת כמוה. 




זה אמנם פלייליסט קצרצר אבל אני מרגישה שהוא קולע בדיוק להלך הרוח שרציתי להעביר. אם הייתי חוזרת לשנות ההתבגרות שלי (ותאמינו לי שאין לי שום רצון בכך), זה הפסקול שהייתי רוצה שילווה אותם. ומה אני יודעת, אולי גם אתם.