יום שבת, 25 באוגוסט 2012

Top 5 - Radiohead

אני לא חושבת שיש להקה שהראתה מנעד מוזיקלי רחב יותר בז'אנר הרוק מאשר רדיוהד. המוזיקה שלהם תמיד היתה משהו שלא הייתי מסוגלת להתעלם ממנו, מהעוצמה הרגשית שנמצאת מאחורי כל תו או מילה ומהעושר המוזיקלי ששום דבר ממנו הוא לא מקרי.


תמונה מפה

אני חייבת להודות שאני מדברת בעיקר בצורה נוסטלגית. בשנים האחרונות דיי איבדתי אותם, או שהם איבדו אותי, עוד לא החלטתי. המוזיקה של ת'ום יורק ושות' הפכה להיות יותר מדי בשבילי, יותר מדי אלקטרונית ופוליטית וקשה לי לעיכול. מה אעשה, אני בחורה שאוהבת את המוזיקה שלה פשוטה בתחכומה. ההתרחקות הזו שלי מהם לא גרמה לי להעריך פחות את ההחלטות האומנותיות והמסחריות האמיצות שרדיוהד קיבלו במהלך הקריירה שלהם, בבחירת הכיוון המוזיקלי הלא מסחרית בעליל הם בעצם החליטו במודע לוותר על קהל מעריצים שלם שלא היה יכול לעכל את העלאת מינון הסינתיסייזרים על חשבון הגיטרות הבועטות. זה כאילו שמאלבום לאלבום הם ניסו למתוח את הגבולות המוזיקליים שלהם רק כדי לראות כמה רחוק הם יוכלו להגיע וזה כשלעצמו הוא דבר שראוי להערכה. מבחינה מסחרית הם הפכו להיות לא תלויים בלייבל להפצת המוזיקה שלהם והם עושים הכול לבד - מה שאומר שהזכויות על המוזיקה נשארות אצלם והם היחידים שמרוויחים ממנה, למרות שאני דיי בטוחה שזה לא השיקול שמניע את הלהקה לשחרר את המוזיקה שלהם לבד. אני חושבת שזה עניין עקרוני של stick it to the man ומחאה כללית על התנהלותו של שוק המוזיקה. בנוסף הם הבינו לאן שוק המוזיקה הולך והציעו את האלבום In Rainbows במתכונת שלם-כמה-שנראה-לך ועשו סוג של מהפכה עם כל הרעש התקשורתי שהלך סביב זה.

האזנה מחודשת ל-The Bends מזכירה לי עד כמה האלבום הזה השפיע על להקות בריטיות צעירות מהגל שהוקמו בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים. קשה לדמיין איפה היה היום כריס מרטין מקולדפליי בלי לשמוע את High and Dry ולא ברור אם האלבום השני של טראוויס, The Man Who, היה יוצא בכלל אם לא Fake Plastic Trees.

אז תסלחו לי אם הטופ 5 שלי הפעם הולך להתרכז בשני האלבומים שלהם שאני אישית הכי התחברתי אליהם, שום דבר אישי נגד שאר האלבומים.

1. Fake Plastic Trees

אני כל כך אוהבת את השיר הזה בכלל החוכמה של יורק, שמשתמש במטאפורות של חומרים פלסטיים תעשייתיים להמחשת הזיוף בחיים. המילים מינימליסטיות ופשוטות אבל אומרות כל כך הרבה על עצב וגעגוע. השירה של יורק עדינה וכמעט ג'ף באקלית. היופי המושלם של השיר הזה מסתכם לדעתי בבית השני:


She lives with a broken man
A cracked polystyrene man
Who just crumbles and burns
He used to do surgery
For girls in the eighties
But gravity always wins





2. Just

זה שיר שלעולם לא יימאס עלי. אולי כי זה גם שיר ציני ודוקר להחריד וגם כי הוא למיטב זכרוני, השיר הכי אגרסיבי-לכל אורכו שרדיוהד אי פעם שחררו. בנוסף, מלווה את השיר קליפ אניגמטי שהוא מיני-סרט כשלעצמו ועד היום כולנו תוהים למה האיש נשכב על המדרכה.



3. Paranoid Android

וואו. פשוט וואו. זה היה הסינגל הראשון ששוחרר מתוך OK Computer, האלבום שזכה לכל תואר וסופרלטיב אפשרי בעיתונות הרוק האלטרנטיבי. האלבום הזה שונה מ-The Bends קודם כל בעובדה שהוא הרבה פחות קליט וידידותי למשתמש (הכל יחסי, כן? זה עדיין לא היה בקסטריט בויז) אבל עם זאת מהווה יצירה כל כך שלמה ועוצרת נשימה ופשוט אין לי מילים לתאר אותו. אני חייבת להתוודות שלקח לי המון זמן להפנים את האלבום הזה ושעדיין קשה לי נפשית לשמוע אותו בחתיכה אחת מההתחלה עד הסוף. זו יצירה שמכווצת לי את המעיים וגורמת לי לחוש אי-נוחות, אבל בצורה טובה. בצורה שגורמת לי לחשוב על המוזיקה שאני שומעת ולא רק לשמוע אותה ברקע. אם The Bends היה אסופה של שירים יוצאים מן הכלל, OK Computer היא יצירה בה יורק מצייר קווי מתאר של עולם עצוב, מנוכר ואפור. עם זאת, המוזיקה היא כל דבר חוץ מאפורה ומשעממת. המעברים המוזיקליים גאוניים, הפיוז'ן של רוק עם ג'אז שמצבייע על הכיוון המוזיקלי העתידי של הלהקה , הקול של יורק מעולם לא נשמע טוב יותר וג'וני גרינווד מנפיק קטעי גיטרה שממלאים אותי בהשראה.

אז Paranoid Android הוא שיר שמחזיק אותי בנשימה כמעט עצורה במשך ה-6 ומשהו דקות שלו. יורק צועד באומץ אל עבר מישורי הפרוג-רוק במאסטרפיס שמלווה בקליפ אנימציה שמטריד כמעט כמו השיר.



4. No Surprises

השיר הזה נותן ל-OK Computer נימה מאוד עצובה אבל גם מאוד מזככת. גם אם המוות הוא הפתרון לכל הקקופוניה שעברנו בעולם שקיים באלבום הזה הוא מוות שבא בהשלמה גדולה, ולא בהכנעה או במרמור. האזנה לשיר הזה תמיד משאירה אותי מרוקנת אבל לא שבורה. יורק יוצר פה איזשהו קסם של כמעט 4 דקות, מין שיר ערש עדין ומינורי ועדיין, יש בו כל כך הרבה משמעות וכוח.


A heart that's full up like a landfill
A job that slowly kills you
Bruises that won't heal

You look so tired and unhappy
Bring down the government
They don't, they don't speak for us
I'll take a quiet life
A handshake of carbon monoxide

No alarms and no surprises



5.Nude

לא סתם בחרתי לסיים עם שיר מהתקופה המתקדמת יותר בהתפתחות המוזיקלית של רדיוהד. השיר הזה, מתוך In Rainbows הוא מין הייבריד של ג'אז מודרני וטריפ-הופ פורטיסהדי. נראה שלאורך השנים והגלגולים השונים של הסגנון המוזיקלי של הלהקה, הדבר היחיד שלא השתנה באופן דרסטי הן המילים של יורק. ריאליסטיות ומדוייקות עד כאב. הדרך שבה יורק מושך את המילה thinking בברייק בסוף השיר שווה את כל הדיכאון הקיומי אליו יכול להכניס אותך השיר הזה.



אז לאן רדיוהד ימשיכו מפה? לא ממש ברור. אולי הם יחליטו לעשות אלבום פולקה? קשה לי לראות את יורק בשלייקעס אבל אף פעם אי אפשר לדעת. בכל מקרה, לא נראה לי סביר שהם יעשו משהו שהם כבר עשו. המטרה שלהם כפי שראינו עד כה היא תמיד ללכת קדימה. לעשות משהו שלא נשמע כמו דבר שעשו כבר אבל עדיין שואב מהשורשים שלו וזוכר מאיפה הוא הגיע, ובגלל זה אני חושבת שלא משנה כמה הם ירחיקו לכת בניסויים המוזיקליים שהם עושים, הם תמיד ימשיכו לעניין.


**אגב, החלטתי שאני ממשיכה עם פרויקט בריטניה עד שיימאס לי. מקווה שלאף אחד אין התנגדות**

יום שישי, 17 באוגוסט 2012

Top 5 - Spice Girls

לא היתה ולא תהיה להקת בנות כמו הספייס גירלז. אני יודעת שזו הצהרה חזקה אבל בעיני זה פשוט ככה. כל הלהקות שהיו לפניה או באו אחרי מחווירות מול חמש הבריטיות הקולניות והצבעוניות, ולא רק בגלל מחסור באיפור כבד. וכדי לחדד את הנקודה שלי, תנסו לנקוב בשם של להקת בנות משמעותית אחרת מאותה התקופה.I rest my case.

הייחוד בספייס גירלז הוא שמעולם לפניהן לא היתה להקת בנות בה לכל אחת מהחברות היתה אישיות משלה, לא עוד תלבושות אחידות ותסרוקות אחידות כמו שהיה נהוג בלהקות הבנות המתוקות של הסיקסטיז והסבנטיז. הגאונות שבמיתוג הזה היתה הרחבת קהל היעד של הלהקה - כל ילדה ונערה שנחשפה אליהן היתה יכולה למצוא פרסונה בלהקה להתחבר אליה, בין אם זו בייבי, סקארי, ג'ינג'ר, ספורטי או פוש. ההימור של סיימון פולר (המנהל המיתולוגי שלהן והמוח מאחורי אמריקן איידול) השתלם ובגדול - לא היתה להקת בנות יותר מצליחה או רווחית מהן, ובתקופה מסויימת הן היו בכל מקום. וכשאני אומרת בכל מקום אני מתכוונת לזה - הן היו בכל תחנת רדיו בבריטניה, ב-MTV, ובפרסומות בכמות לא נתפסת - הפנים שלהן הודפסו על אינספור מוצרים, מפפסי ועד מסטיקים. היתה להן כמות מטורפת של מרצ'נדייזינג (פוסטרים, גלויות, מחזיקי מפתחות... להמשיך?) והרים של כסף כפועל יוצא מכך. וחס וחלילה לא נשכח קומבו קטלני של סרט ואלבום הנושאים את אותו השם Spice World שטבע את השלטון של הספייס גירלז בעולם הפופ הנשי.

הפרסונות הציבוריות של הספייס גירלז עבור הבנות שהעריצו אותן היו השילוב המושלם בין מי שהן רוצות כחברה הכי טובה שלהן למי שהן עצמן רוצות להיות. היו שנתיים בערך בהן חמישיות-חמישיות של בנות התחפשו ללהקה בפורים (או בהאלווין) והרגישו כמעט-אם לא לפחות כמו-הספייס גירלז. כי הן נתנו לכל ילדה את ההרגשה שגם היא יכולה להיות שם במקומן. כי הן היו כל כך נגישות וידידותיות למשתמש.

הלהקה התפרקה אמנם אבל הספייסיות-לשעבר נשארו בעולם הבידור, ברמות חשיפה כאלו או אחרות - מל בי (סקארי ספייס) הפכה למגישת טלוויזיה, אמה (בייבי ספייס) פעילה פה ושם בעולם התקשורת הבריטי ומגישה תוכנית רדיו במשבצת drivetime (כשכולם חוזרים מהעבודה), מל סי (ספורטי ספייס) המשיכה בקריירה מוזיקלית והוציאה כבר 5 אלבומים (למרות שרק הראשון בעיני שווה התייחסות), ג'רי (ג'ינג'ר ספייס) הוציאה שלושה אלבומים ואחראית לחידוש משמח ל-It's Raining Man ומשמשת כשגרירה של רצון טוב של האו"ם וכמובן ויקטוריה (פוש ספייס) - האישה שהפכה את ההצבעה לצורת אומנות (שימו לב בקליפים), אייקון אופנה, שמינפה את תדמית ה-posh עד הסוף והפכה למעצמת אופנה ותיקי בירקין. אני חושבת שבמקרה של ויקי המיתוג כ-posh עשה לה שירות מצויין.

אני מקווה שראיתם את טקס הנעילה של האולמפיאדה כי היתה שם נוסטלגיה בריטית במיטבה. שיר הלל לפופ והרוק הבריטי שתכלס לימד את העולם איך עושים את זה נכון (והוא עוד יוזכר פה בפוסטים עתידיים). בטוח שלא יכולתם לפספס את האיחוד של הספייס גירלז, ה-אירוע של הערב. כשהן עלו לבמה (כל אחת במונית בצבעי ה"תדמית" שלה, כמובן) הן נראו כמו גירסה מעודכנת של עצמן מהניינטיז. החוגה של הווליום של האיפור והביגוד הצעקני ירדה חזרה לאזור הבטוח ובאופן מפתיע, בניגוד ללהקות אחרות שהחליטו להתאחד לאחרונה (אהמ, בקסטריט בויז) הן לא נראו כמו הדודות של עצמן, מין new and improved (חוץ ממל בי שלרגל האירוע המירה אחד מהלוקים המנומרים מהניינטיז בנצנציםאה-לה בריטני בקליפ של Toxic). אף אחת מחברות הלהקה היא לא זמרת דגולה ולכן הדגש תמיד היה על השואו ועל הקלילות הבלתי מתאמצת שהן הביאו לכל דבר שהן עושות וזו אכן היתה הופעה מענגת, בלי שמץ ציניות, אחד ההיילייטס של הטקס. כל מה שהיה חסר היה שג'רי היתה צורחת "גירל פאואר" וסגרנו פלאשבק.

הספייס גירלז, אז ועכשיו (תמונה מפה)

אז בחצי כיף וחצי גילטי פלז'ר אני מביאה לכם את חמשת השירים הכייפים ביותר של הספייס גירלז. תתכוננו עם  שמלת union jack!

1. Wannabe

השיר שאיתו פרצו הספייס גירלז למוזיקה הבריטית, אין פה התייפיפות או התנחמדות, השורה "I'll tell you what I want what I really really want" מבהירה למאזין משהו שלא היה ממש מקובל בלהקות בנות בז'אנר הפופ לפני הספייס גירלז, אתה צריך לעבוד כדי להרשים אותן ואם אתה רוצה להיות עם בחורה, כדאי מאוד שתסתדר עם החברות שלה... הספייס גירלז הגיעו לעשות בלאגן. עוד כמה נקודה לשים אליה לב: ג'רי לבשה בגדי גוף נוצצים הרבה לפני שג'סי ג'יי וליידי גאגא עשו מזה משהו אופנתי.


2. Say You'll Be There

אמרנו כבר שהספייס גירלז עבדו בעיקר על לבנות אימג' ציבורי? אז הקליפ של השיר החמוד הזה לוקח את תדמית ה"גירל פאואר" צעד אחד קדימה ומציג אותן כמין דומינטריקס-לייט-נינג'ות-חלל-ווטאבר. אבל אי אפשר להתכחש לזה שזה שיר מדביק ברמות. וכמובן הראה שויקטוריה אף פעם לא באמת שיתפה פעולה עם הכאורוגרפים.


3. Stop

שיר במשקל נוצה, אבל החלטתי לבחור אותו כי זה הקליפ היחיד של הספייס גירלז שויקטוריה נראית שהיא ממש נהנית מכל מה שהולך סביבה ומוכיחה שהיא אנושית.


4. Spice Up Your Life

אחד השירים הכי שמחים שהוציאו הספייס גירלז, והאמת שבאותה תקופה בניינטיז, כשהן היו להקת הבנות הכי גדולה בעולם, כל אחד היה רוצה רק להוסיף קצת ספייס לחיים שלו. קרנבל אחד גדול ושמח.


5. Viva Forever

שיר בניחוח ספרדי ששוחרר אחרי שג'רי עזבה את הלהקה, מתהדר בקליפ אנימציה מקסים ועצוב שמוכיח שאם אי אפשר להביא את מי שאתה רוצה להצטלם, אתה תמיד יכול לצייר אותו. לפעמים זה אפילו עובד יותר טוב מכיוון שהאווטארים של הבנות מייצגים את הפרסונה התקשורתית שלהן בצורה נהדרת.


אנחנו הרבה פחות תמימים היום מאשר היינו בניינטיז, וציניים הרבה יותר, וזה כולל גם ילדים שהם הקהל העיקרי של להקות כמו הספייס גירלז. עוד לפני שהם הספיקו לעשות לייק לתמונה של חברים שלהם (או להתחיל חרם-פייסבוק עליהם), הם כבר עברו 4 קליפים בערוצים שונים ונחרו בבוז על כל אחד ואחד. אני לא יודעת אם הספייס גירלז היו מצליחות באותו טירוף גם היום, ועושות כל כך הרבה כסף, במיוחד בעידן הריאלטי והאיידולים. אבל תמיד אפשר לקוות...

יום שבת, 11 באוגוסט 2012

Top 5 - Elton John

אלטון ג'ון הוא אחד הדינוזאורים של עולם הפופ הבריטי - מלכה אמיתית שלמרות עליות וירידות בקריירה, תמיד הצליח להישאר רלוונטי, אפילו אם רק כאייקון. הוא צבעוני, נוצץ ומנופח כמו טווס. אתם יכולים לאהוב אותו או לשנוא אותו (או שניהם יחד במקרים מסויימים) אבל אי אפשר להתעלם ממנו.זה עדיין האיש שהביא את אומנות הרכבת המשקפיים לדרגת אומנות, כן?

אני חייבת להודות שלא גדלתי על המוזיקה של אלטון אבל נהניתי מאוד לגלות אותה בעצמי עם השנים. בכלל, יש מצב שאם הייתי מגיעה למוזיקה הזו כשהייתי צעירה יותר זה פשוט לא היה מתחבר לי עם מי שהייתי באותה התקופה. אני חושבת שצריך להיות אדם מאוד שלם עם עצמך כדי להיות מסוגל להכיל את אלטון.


1. Bennie and the Jets

יש בשיר הזה איזשהו סליז, שאלטון פלירטט איתו במשך כמעט כל הקריירה שלו, זו מין אווירת saturday night בווגאס, עם כל הנצנצים. ספקולציות ברשת מפרשות את השיר הזה כרומז לסמים שונים שהיו נפוצים בתעשיית המוזיקה בשנות ה-70, וזה אפילו הגיוני. אבל מבחינתי, השיר הזה כל כך מדביק שלמי אכפת על מה הוא מדבר באמת?


2. Rocket Man

הרהוריו של אדם, שיכול להיות שהוא אסטרונאוט, ויכול להיות שהוא סתם מוכר בחנות, הרי אנחנו במילא יותר זמן בעבודה מאשר בבית עם המשפחה, אז האם זה באמת משנה מה אנחנו עושים ב-nine to five (או יותר) שלנו? אפשר להסתכל על השיר הזה כמין מחאה של אלטון על השגרה האינסופית שאנחנו מכלים בה את ימינו שנקראת "עבודה מסודרת" ואנחנו כל כך שקועים בה עד שאנחנו הרבה פעמים כבר עושים אותה על אוטומט. או שאולי פספסתי את הרעיון וזה בכלל גם על סמים?


3. Sacrifice

אחד משירי האהבה היפים ביותר שנכתבו אי פעם, ובפרט ע"י אלטון ג'ון. זה שיר על הדברים שהורסים אהבה, על התרחקות, ועל חוסר הרצון או היכולת של אחד הצדדים לעשות את המחווה הזו, למצמץ ראשון או לוותר כדי להציל את הקשר הזה. לפני הצבא עבדתי בחנות דיסקים (מתאים, לא?) וכשהיה דיון על האם לקנות או לא לקנות את ה-Greatest Hits של אלטון, אמרתי שלדעתי השיר הזה לבדו שווה את הקנייה, ואני עדיין מחזיקה בדעה הזו.


4. I'm Still Standing

שיר מקפיץ איצטדיונים - אלטון מודיע שלא יספידו אותו מהר מדי, וכשהשיר הזה יצא הוא היה יכול לעשות לכל אמן בית-ספר לגבי איך לעשות קאמבק. ובמילותיו של אלטון "Looking like a true survivor, feeling like a little kid"


5. Don't Let The Sun Go Down On Me

טוב, תסלחו לי שאני לא שמה את הגירסה של אלטון לבדו, אלא את הביצוע אליו מצטרף ג'ורג' מייקל, אבל אני פשוט לא מסוגלת שלא. השיר הזה, power-ballad מרשימה, פשוט צריך את הביצוע האיצדיוני - עם הלהקה, עם קולות הליווי ועם האורות הנוצצים. הביצוע המשותף לשיר הזה (למרות שמייקל כיסה אותו בהתחלה לבד) שבו אלטון מראה היטב את הוירטואוזיות הווקאלית שלו, יישב סופית את סכסוך הדיוות בין אלטון למייקל ואיזו דרך ליישב סכסוך! ההרמוניה בין מייקל לאלטון פשוט נפלאה, כאילו מעולם היתה כך.


אני מתחילה לאהוב את פרויקט בריטניה אפילו יותר ממה שחשבתי (שכבר אז הייתי דיי אופטימית). הנבירה הזו בקטלוגים של אמנים שאני אוהבת פשוט עושה לי טוב ומזכירה לי למה אהבתי אותם כל כך מלכתחילה.

יום שבת, 4 באוגוסט 2012

Top 5 - Oasis

אני חושבת שאם כבר מתחילים סדרת פוסטים שכולם עוסקים באמנים בריטיים כדאי לעשות את זה בזהירות. יש הרי כל כך הרבה אמנים מהממלכה המאוחדת ששינו את עולם המוזיקה, אז החלטתי ללכת בצורה שנראתה לי הכי טבעית - ישבתי וכתבתי לי את ההרכבים והאמנים שאני רוצה לכתוב עליהם לפי המשמעות שלהם לגבי והרגשות והזכרונות שהם מעלים בי, ולפי זה התחלתי. במהלך הכנת הרשימה הזו החלטתי גם שאני הולכת לעבוד בשיטה של ה-Top 5 שאותה כבר ראיתם בבלוג. אני חושבת שמכיוון שאי אפשר לכסות ביוגרפיה שלמה של אמן בפוסט (זאת אומרת, אפשר, אבל אפילו לי לא היתה סבלנות לקרוא...) אז אני אבחר את החמישיה שלי מכל הקטלוג של האמן/הרכב המדובר לפי מה שהם אומרים לגבי. עכשיו אחרי ההקדמה הזו, אפשר להתחיל.

אואזיס היתה ה-להקה של הניינטיז בשבילי. אם עקבתם קצת אחרי הפוסטים בבלוג אתם בטח זוכרים שכתבתי עליה כבר ואתם כבר מכירים את החיבה שלי לאחים גלאגר וחבריהם. האלבומים Definitely Maybe ו-(What's The Story) Morning Glory היוו חלק בלתי נפרד מהפסקול של החיים שלי בתקופה מסויימת. בשירים שנואל גלאגר כתב היתה פשטות ועממיות שהיוו בעצם תחכום גאוני. לכן הם היו כל כך נגישים, The People's Band. הם דיברו לאנשים בגובה העיניים ונתנו להם הרגשה שהם "משלהם". הם בהתחלה היו להקת אינדי על אמת, בלי לייבל גדול מאחוריהם אבל עם הרבה דרייב להצליח ולהפוך ללהקה הגדולה ביותר בבריטניה, מין יורשים של הביטלס אם תרצו, וההשוואות לא איחרו להגיע מצד התקשורת הבריטית. ב-2009 הלהקה התפרקה, וזה היה משהו שכל מי שעקב אחרי מעללי האחרים גלאגר היה יכול לצפות - החיכוכים ביניהם הגיעו לרמת פיצוץ והפעם זה היה סופי. מאז גם נואל וגם ליאם יצאו בפרויקטי סולו משלהם עם הרכבים אחרים אבל אף אחד מהם לא הצליח להגיע לרמת ההצלחה האדירה שהיתה לאואזיס בשיאה. הם השאירו מין ואקום במוזיקה הבריטית ובניגוד לכל חוקי הפיזיקה, אף להקה עוד לא הצליחה לעבור לשלב ההצלחה הזה ולמלא אותו. במקרה הזה, השלם לגמרי עולה על סך חלקיו.


1. Live Forever

המנון שמגלם בתוכו את השאיפה האולטימטיבית של הרוקנ'רול, שאם לא אתה, לפחות המוזיקה שלך תחיה לנצח. אני חושבת שזו היתה המטרה של נואל מלכתחילה - להיות גדול יותר מכל כותב שירים שהיה לפניו, להטביע את חותמו על המוזיקה הבריטית בצורה כל כך חזקה עד שבשלב מסויים הוא, והמוזיקה של אואזיס ייזוהו כמוזיקה הבריטית עצמה.


2. Wonderwall

השיר שהיווה את הרגע המכונן באלבום השני Morning Glory. זה השיר שהקפיץ את גודל קהל ה"מעריצים" של אואזיס בצורה אקספוננציאלית, אנשים שלא ידעו את Definitely Mabye התחילו ללכת להופעות ולקנות את האלבומים. אואזיס הפכו ל-household name, מלהקת אינדי בועטת לחביבי הפלייליסט ונושאי דגל הבריט-פופ להמונים. או כמו שנואל ניסח את זה

"The Squares got involved! and once Squares get involved in your music, you fucking become massive! Seriously. And Wonderwall, y'know, it's not an edgy tune, is it? I can't believe how many records it sold, it was incredible. I became a millionaire four times in one week. One week." (BBC's Seven Ages of Rock interview)



3. Don't Look Back In Anger

זה דווקא שיר שנואל לוקח את תפקיד הסולן וליאם מסתובב ברקע, משקשק תוף מרים או משהו... אבל זה הרגע שלו לזרוח - אני לא יכולה לתאר את ליאם שר את השיר הזה, הקול שלו חרוך יותר ומתאים לשירים יותר אגרסיביים או אדישים. זה אחד השירים היותר "ביטלסיים" שנואל גלאגר כתב ואפשר לראות את קריירת הסולו שלו כהמשך טבעי של השיר הזה.



4. Supersonic

נראה לי שאפשר לקרוא לזה ארס-פואטיקה כשנואל כותב על להיות מפורסם. ואני חושבת שזה רק מתאים שליאם שר את המילים כי בואו נודה, הוא היה הרוק-סטאר האמיתי בלהקה, מי שסיפק את רוב השערוריות הקשורות להתמכרויות או למכות לפפאראצי (או לאחיו). ההסתכלות של נואל על ה"מפורסמים" היא מאוד צינית, מאוד מרירה, יש פה התמרמרות על זה שאנשים חושבים שהם מכירים מישהו מפורסם מהטלוויזיה או ממה שהם קראו עליו. הם חושבים שהם מכירים אותו לפי התדמית שנבנית לו בתקשורת אבל בעצם אין להם מושג.

You make me laugh
Give me your autograph
Can I ride with you in your BMW ?
You can sail with me in my yellow submarine
You need to find out
Cause no one's gonna tell you what I'm on about



5. Morning Glory

הגיטרות בפתיחה שלו כל כך אופייניות לאואזיס, אפשר להשוות בין השיר הזה והמבנה שלו והנושא שלו לשיר My Generation של The Who. רק שהדור של האנשים שגדלו על אואזיס קצת שונה מהדור שגדל על The Who. התקופה היתה הרבה פחות תמימה ואופטימית, המוזיקת הרוק ששלטה בבריטניה התחלפה במוזיקה אלקטרונית ואיתה הגיעו גם הסמים כאסקפיזם. אני רוצה לקרוא לזה בזהירות My Generation 2.0



המילים של נואל לא היו שירה, אבל הן היו המילים הנכונות שהציבור הבריטי רצה לשמוע כשאואזיס פרצו בסערה לזירת המוזיקה הבריטית והפכו את הבריט-פופ למיינסטרים. אני באמת חושבת שבנקודת הזמן ההיא, באווירה ששררה אז בניינטיז, בגישה שלו לחיים ולמוזיקה, נואל גלאגר ואואזיס, היו קול של דור. אני לא יודעת אם אפשר להגיד את זה על מישהו מהאמנים שפועלים היום.

יום חמישי, 2 באוגוסט 2012

Britannia Rules!

אם תרשו לי לרגע אני אשחק במשחק האסוציאציות באופן חד צדדי - מה עולה לי לראש כשאני חושבת על המילה "בריטניה"?
המלכה, לונדון, בריט-פופ, פיש אנד צ'יפס, כדורגל, חוליגנים במגרשי כדורגל, בירה, המון בירה, תה מנחה, כריכוני מלפפונים (??), union jack, מונטי פייטון, גאווה לאומית, אהבה לאומית, god save the queen....

כשראיתי את טקס פתיחת המשחקים האולימפיים ביום שישי האחרון לא חשבתי על פוליטיקה, על דקות דומיה או על אנטישמיות. הסתכלתי על תצוגת הכוח שהעלתה הפקת הארוע בממלכה המאוחדת ונפעמתי מהמסירות והגאווה שנשקפו מפניהם של כל אחד ואחת מהמשתתפים בטקס. הכל היה מתוזמר עד לאחרון הרקדנים והציג את בריטניה בשיא תפארתה, את התהליך שעברה ממדינת חקלאים למעצמה תעשייתית ובכלל לאחת האומות החזקות בעולם. כל דמויות התרבות האייקוניות שהנפיקה הממלכה המאוחדת היו שם מהביטלס עד וולדמורט מסדרת ספרי הארי פוטר.

החלק שהכי אהבתי בטקס היה המחווה למוזיקה הבריטית, מחרוזת מנצחת ואופורית שחוגגת את התרומה העצומה של הבריטים לעולם המוזיקה. המפיקים לא פסחו על אף הרכב חשוב (כמעט) והזכירו לעולם שתעשיית המוזיקה הבריטית היא כוח שאין להתעלם ממנו או להמעיט בערכו - The Jam, הרולינג סטונז, The Who, הביטלס, לד זפלין, דיוויד בואי, קווין, סקס פיסטולז, ניו אורדר, יוריתמיקס, בלר, איימי ווינהאוס, מיוז, ואפילו הפרודיג'י, ודיזי ראסקל! שירים שרובם צרובים בזיכרון של פחות או יותר כל חובב מוזיקה.

אמנם כשאנחנו שומעים מוזיקה ביומיום אנחנו לא חושבים ממש מאיפה היא הגיעה. אנחנו מתחברים למילים, למלודיה, לאווירה, למה שהשיר אומר לנו או עלינו. לטעמי הבריטיות של השירים שהגיעו מהממלכה המאוחדת כל כך טבועה בהם שאנחנו כבר לא ממש שמים לב אליה למרות שהיא שם בכל תו ומילה. אפילו בשנים שבריטים ניסו להישמע פחות "בריטים" כדי לפנות לקהל האמריקאי הם לא יכלו להתחמק מהדבר החמקמק הזה. ה"בריטי". זה שזור במחאה ובאנרכיזם של הסקס פיסטולז, במוזרות המהפנטת של דיוויד בואי, בדיכאון של איאן קרטיס מג'וי דוויז'ן.

אחרי שכל המשלחות האולימפיות נכנסו לאיצטדיון, הארקטיק מאנקיז, אהוביי, הרעידו את כל לונדון, עם ביצוע נהדר לסינגל שהביא להם את הפריצה הגדולה, I Bet You Look Good On The Dancefloor. אחריו הם ביצעו את Come Together האלמותי והמאוד מתאים לאירוע של הביטלס בעיבוד נאמן לגמרי למקור, כחימום להופעה הסוגרת של פול מקרטני. אם כבר מדברים על בריטי, הארקטיק מאנקיז הם הכי בריטים שיש. ארבעה נערים צנומים משפילד, חלילה לא מלונדון האופנתית והקוסמופוליטית, הצליחו לתת לרוק הבריטי בעיטה בתחת שלא היתה מביישת את מה ש-The Who עשו כשהם פרצו. הם עשו את זה עם, ואולי בזכות, אלכס טרנר ששר במבטא הבריטי הכי כבד ששמעו בתקופה ההיא, והפך את הבריטיות המוחצנת והגאה למשהו מגניב. אם עקבתם אחרי מוזיקת רוק בריטית אחרי הפריצה של המאנקיז, היה גל של להקות שבהן הסולן שר במבטא בריטי (סקוטי/וולשי/אירי) לא מתנצל. אם תרצו, זה נתן לגיטימציה להניף שוב בגאווה שלט "I am British, hear me roar".

אז לרגל המשחקים האולימפיים בלונדון, אני משיקה בבלוג את "פרויקט בריטניה" האישי שלי. בחודש הקרוב כל הפוסטים יהיו על מוזיקה בריטית, מכל הסוגים והמינים. סדרת פוסטים שמוקדשת לכל מה שאני אוהבת שיצא מהממלכה המאוחדת.

אני אסיים עם שיר שמגדיר בשבילי את הבריטיות, My Generation של The Who. שיר פשוט להחריד, שלושה בתים שחוזרים על עצמם במהלכו. אבל המוזיקה שמלווה אותו חשובה לא פחות מהמילים. הגימגום המכוון הזה של רוג'ר ווטרס שמושך את המילים הנכונות שנותנות המון כוח למינימליזם. זה שיר על זמני שמגדיר את הדור של הסיקסטיז לא פחות מאשר הוא מגדיר את הדור היום. 

Why don't you all f-fade away (Talkin' 'bout my generation)
And don't try to dig what we all s-s-say (Talkin' 'bout my generation) 




אז תישארו בסביבה, הולך להיות פה בריטי במיוחד בפוסטים הקרובים...