יום שבת, 23 ביולי 2011

רקוויאם לויינהאוס

כשלא פותחים את האינטרנט במשך יום שלם רק הגיוני לגלות שיהיו דברים שייפלו עלייך ב"בום". כזה היה המוות של איימי ויינהאוס. חתיכת בום.


איימי ויינהאוס היתה בחורה מאוד מוכשרת. כן, גם מתוסבכת, דיכאונית ובעלת נטייה נרקוטית-אלכוהולית אבל עדיין, מוכשרת כמו שד. התקופה האחרונה לא עשתה לה הרבה טוב - כשאדם עם כל כך הרבה עניינים בעייתיים הוא גם מאוד מפורסם רק הגיוני שכולם יירצו את הדם שלו, לראות מתי הוא נופל, נכנס ויוצא מגמילה, נותן הופעות מביכות בסרביה.

מה שאירוני במצב הזה הוא חוסר היכולת להתעלם מנתון הטריוויה הכמעט בלתי נמנע - איימי ויינהאוס מתה בגיל 27. גיל שבו מתו עוד כמה כמוה, אגדות בחייהם - ג'ים מוריסון, קורט קוביין, ג'ניס ג'ופלין, ג'ף באקלי. כולם יוצרים מאוד רגישים, מאוד טוטאליים - כאילו הם הגיעו בפיצוץ לחיינו ונעלמו מהם באותה הדרך. באחד הראיונות האוחרים למותו של אליוט סמית' (שהוא אמנם לא חלק מהמועדון הזה אבל אני עדיין מרגישה שאפשר לצרף אותו לשם) - אחותו סיפרה שלדעתה הוא אחד מהאנשים שנולדו עם שכבת עור אחת פחות מדי, מה שגרם לו להיות כל כך רגיש, לטוב ולרע. אולי זו אבחנה שיכולה להיות משותפת לכל האמנים הנזכרים לעיל.

קראתי לא מזמן ראיון שנערך עם ויינהאוס במגזין Q, ובו היא מתארת שאחרי הפרידה מבן הזוג האחרון שלה, לפני הכתיבה של Back To Black המשובח היא היתה במצב של דיכאון קליני בו מה שהיא הצליחה להביא את עצמה לעשות כל בוקר זה להתגלגל מהמיטה, להגיע למטבח ולבלות את כל היום שותה בשכיבה על רצפת המטבח. כשקראתי את זה הבנתי שאף אחד מאיתנו לא יכול לשפוט אותה. היא לא היתה מושלמת בלשון המעטה, אבל גם אף אחד מאיתנו.

את ויינהאוס למדתי מתוך השירים שלה, ומתוך הראיונות שלה שקראתי. ניסיתי לא לפזול למדורי הרכילות שדיווחו על הפאדיחות האחרונות שהיא עשתה. אני לא אתייחס פה למלודיה, זה מאוד תלוי במפיק המוזיקלי, ובמקרה של ויינהאוס המלודיה היתה רק הרקע, זה לא היה העיקר. שירים טובים קמים ונופלים על המילים. ויינהאוס היתה אחת הכותבות הטובות בדורנו לטעמי. לא הכרתי אמנית כל כך כנה, פתוחה וחסרת רחמים ומעצורים כמוה. באחד הראיונות איתה (במקרה, שוב ב-Q) שאלו אותה על הנושא הזה, של הכתיבה הלא מתפשרת. ברשותכם, אני אביא את הציטוט כמו שנכתב במקור:

Does she ever write a line and thinks "Nah, too honest"?
"No", she replies "When I put pen to paper, I'm the most honest I get. Even stuff I wouldn't admit to in my head, I'll write it down and I'll be like, Whoah. It's nice to get something good out of something bad"

הגישה הזו נהדרת בעיני, והיא התמצית של כתיבה טובה ואמיתית. עצוב לי שהיא כבר לא תהיה.

מכל השירים הנהדרים שיש ב-Back To Black, הכי אהבתי את שיר הנושא. את החיבור שלי אליו אני לא יכולה להסביר במילים. אני רק יודעת שהוא אחד השירים שאף פעם לא יפסיק להיות רלוונטי. בגלל זה אני מסיימת איתו.



RIP Amy Winehouse, you will be missed

יום שבת, 9 ביולי 2011

אלקטרוניקה היא לא מילה גסה

לגלות להקה חדשה זה תמיד מאוד מרגש, כמו קראש על מישהו, שומעים איזשהו שיר ברדיו, בפרסומת או באחד מערוצי המוזיקה (מישהו עוד צופה בהם חוץ משמירת מסך?) ומגלים שחוץ מהשיר שתפס אותנו יש לאמן/ללהקה עוד מלא שירים נהדרים שאתם ממש אוהבים. כמובן שלאחר מכן מגיע השלב בו שומרים את התגלית בסוד, כדי שזה יהיה ה"דבר" שלנו או חופרים בגאווה לכל העולם ואחותו על איזה מעולה הדבר החדש הזה שגיליתם. אני מניחה שבין שתי נקודות הקיצון האלו יש הרבה אזורים אפורים ולכל אחד יש אסטרטגה משלו/ה לחלוק את החדשות המסעירות.

יש שני הרכבים שגיליתי, האמת דיי מזמן, ושניהם דרך Q Radio, כשהם עוד נתנו לאנשים מחוץ לבריטניה להאזין להם. אלו הרכבים אלקטרוניים, אך הם שונים זה מזה, ומראים עד כמה באמת הסקאלה של מה שנקרא "מוזיקה אלקטרונית" היא רחבה.

ההרכב הראשון הוא Delphic - הרכב בריטי שאפשר להגדיר אותו בהרבה דרכים, אינדי-דאנס, אימו-אלקטרוניקה, דאנס מלודי... להמשיך? לדעתי מה שמייחד את Delphic ומפריד אותם מהשאר היא המלודיות הנהדרת של השירים שלהם, וכן, אני מתכוונת לשירים ולא לטראקים, כי יש פה מילים ויש פה כוונה שלא רק לעשות אלקטרוניקה לשם האוצים תוצים. האווירה הכללית היא של להקת אינדי שגילתה את מכונות התיפוף האלקטרוניות ואת הבליפים המגניבים שאולפן משוכלל יכול לתת להם. אני חושבת שהצלילים המסונתזים מעצימים את החוויה שהשירים נותנים למאזין, ולאו דווקא מסיטים את האוזן מהשיר. הם בשום אופן לא מנסים להיות הסחת דעת.

Delphic (האתר הרשמי)

הם הוציאו כמה סינגלים מהאלבום הראשון והמעולה שלהם Acolyte, ובהם Doubt ו-Counterpoint שמהווים מבחינתי את השירים המובילים באלבום. במייספייס שלהם אתם יכולים להתרשם מכמה מהשירים מהאלבום בגרסאות המלאות.

השיר שבחרתי לצרף פה הוא Counterpoint


הלהקה השניה היא Pendulum, הרכב אוסטרלי-בריטי שהתחיל בנישה של דראם'נ'בייס אבל הכיוון שלו נכון להיום נוטה הרבה יותר לאלקטרו-רוק (או אולי רוקטרוניקה...?)

Pendulum (האתר הרשמי)

אם הייתי צריכה לסווג אותם הייתי אומרת שהם בגזרת המטאל של האלקטרוניקה, if that makes any sense. המוזיקה שלהם היא מאוד אגרסיבית וכוחנית ויש לי תחושה שההופעות שלהם זה משהו מטורף. בכל מקרה, האלבום האחרון שלהם Immersion פשוט כייפי.

השיר שהכי אהבתי מהאלבום הזה הוא Watercolour


אז אני מקווה שהכרתי לכם משהו חדש, ואם הכרתם כבר קודם, כל הכבוד לכם :)

שיהיה שבוע נפלא